Klachtenregeling

Helehoop steekt veel aandacht in het verlenen van professionele dienstverlening. We staan altijd open voor betrokken adviezen en tips, om onze dienstverlening te verbeteren.

Mocht u een klacht hebben, dan hanteren wij een laagdrempelig karakter. In eerste instantie kan de betrokkene met een klacht direct in contact gaan met de begeleider(s) van Helehoop, zodat we samen tot een passende oplossing kunnen komen.

  1. De deelnemer of wettelijk vertegenwoordiger kan tot één maand na afsluiting van de begeleiding een schriftelijke klacht over de uitvoering van de begeleiding indienen bij Helehoop.
  2. Klachten die na één maand na de afronding van de opdracht worden ingediend worden niet in behandeling genomen.
  3. Een formele klacht wordt altijd schriftelijk ingediend en ondertekend en bevat tenminste:
    • De naam, het adres van de Indiener;
    • De dagtekening;
    • Een nauwkeurige omschrijving van de klacht;
    • De periode waarin de klacht is ontstaan.
  4. Klachten kunnen worden verstuurd naar: Helehoop, Musicalstraat 144, 7323 RN Apeldoorn
  5. Klachten worden vertrouwelijk, in beslotenheid en met respect behandeld, met alleen de directe betrokkenen.
  6. De klachten en verder dossiervorming worden voor een periode van drie jaar bewaard en zullen daarna vernietigd worden.

Het mooiste resultaat is als de klachtenprocedure op deze manier beëindigd mag worden, omdat de klacht naar tevredenheid is opgelost. Gelukkig is dat ook heel vaak het geval.

Komen we er niet naar ieders tevredenheid uit, dan zijn wij aangesloten bij de erkende klachtencommissie van KPZ (Klachtenportaal Zorg) waar u terecht kunt. U kunt een klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg over de geleverde zorg via klachtenportaalzorg.nl.

  1. Na het ontvangen van de klacht voor Klachtenportaal Zorg, krijgt de klacht een eerste beoordeling door het klachtenloket van KPZ. De klacht wordt in behandeling genomen en u ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht;
  2. Binnen vijf werkdagen wordt er telefonisch of per e-mail contact met u opgenomen over het verloop van de procedure. Afhankelijk van de complexiteit en uw wensen kiest Klachtenportaal Zorg voor bemiddeling via een onafhankelijke klachtenfunctionaris of directe voordracht voor de klachtencommissie. Indien u wenst dat de klacht direct voorgedragen wordt voor de klachtencommissie, wordt dat verzoek ingewilligd;
  3. Bij de keuze voor bemiddeling wordt de zorgverlener op de hoogte gebracht van de klacht. Daarnaast krijgt hij/zij de mogelijkheid zijn/haar kant van het verhaal te doen. Er wordt gezocht naar een passende oplossing. U wordt op de hoogte gebracht van de resultaten van dat gesprek. Bent u tevreden met het resultaat, dan is de klacht afgehandeld;
  4. Als bemiddeling niet leidt tot de afhandeling van de klacht, kunt u ervoor kiezen de klacht voor te leggen aan de klachtencommissie. Daarbij geldt het Klachtenreglement Klachtenportaal Zorg;
  5. De klachtencommissie geeft, na gesprekken met beide partijen, een oordeel over de (on)gegrondheid van de klacht. Daarnaast geeft de klachtencommissie eventueel aanbevelingen aan de zorgverlener. De commissie onthoudt zich van een oordeel over juridische aansprakelijkheid en/of schadevergoeding; Hierna is de klacht afgehandeld.

Klachtenformulier

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.