Algemene Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden hebben betrekking op de dienstverlening van Dagbesteding Helehoop, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93794347.
Dagbesteding Helehoop is in het bezit van AGB Code: 98107501, aanbieder van maatschappelijke ondersteuning.
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt:
- Gebruiker: Zorgaanbieder dagbesteding Helehoop, hierna te noemen ‘De gebruiker’, de aanbieder van deze algemene voorwaarden die dienstverlening biedt aan deelnemers met autisme en die op grond van PGB uit WMO of WLZ zijn toegelaten voor dagbesteding.
- Opdrachtgever: De wederpartij van de gebruiker, de deelnemer e.q. vertegenwoordiger van de deelnemer.
- Overeenkomst: De overeenkomst tot de diensten tussen gebruiker en opdrachtgever.
- Deelnemer: een natuurlijk persoon met een minimale leeftijd van 16 jaar of diens wettelijk vertegenwoordiger, die dienstverlening van de aanbieder ontvangt of zal ontvangen.
- Persoonsgebonden budget (PGB): het persoonsgebonden budget, zijnde een geldbedrag dat aan de deelnemer wordt toegekend en door de deelnemer wordt c.q. kan worden aangewend om dagbesteding in te kopen bij derden, zoals dagbesteding Helehoop.
- Vertegenwoordiger: de partij die bevoegd is om op naam en voor rekening van de deelnemer het contract te sluiten en onder meer opdracht te geven tot het verlenen van dagbestedingstaken, een en ander ten behoeve van de deelnemer. Vertegenwoordiger kunnen zijn: een verantwoordelijke (ouder of voogd), een gemachtigde.
- Indicatiebesluit: het besluit van een indicatieorgaan waarbij is vastgesteld of en zo ja naar welke aard, omvang en duur een deelnemer in aanmerking komt voor één of meer functioneel omschreven dagbestedingsaanvragen.
Artikel 2. Algemeen
- Deze voorwaarden gelden voor aanbieding, offerte en overeenkomst en op alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtgever en zorgaanbieder uit hoofde van de zorg- en dienstverlening.
- Afwijkingen op de voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
- De voorwaarden zijn van toepassing op:
- de deelnemer met een Persoonsgebonden budget (PGB) vanuit WLZ;
- de deelnemer met particuliere financiering anders dan PGB;
- de deelnemer vanuit de WMO.
- De toepasselijkheid van (eventuele) inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- De overeenkomst tussen gebruiker enerzijds en de opdrachtgever anderzijds is te kwalificeren als een overeenkomst, indien en voor zover aan de deelnemer een bepaald PGB is toegekend waarmee de opdrachtgever de betreffende dagbesteding inkoopt bij gebruiker. Deze voorwaarden onverkort van toepassing op de (rechts) verhouding tussen gebruiker en de opdrachtgever.
- De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan door gebruiker, derden dienen te worden betrokken.
- Indien een bepaling uit de algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar is dan laat dat de rest van de bepalingen onverlet. Gebruiker en opdrachtgever kunnen dan in overleg de nietige bepaling vervangen.
- De opdrachtgever verstrekt op verzoek van de gebruiker een afschrift van het indicatiebesluit op basis waarvan zijn budget en/of de toekenningsbeschikking is toegekend, gewijzigd of ingetrokken.
- Alle correspondentie zal binnen 5 werkdagen hetzij als ontvangstbevestiging, hetzij inhoudelijk door de gebruiker op gereageerd worden. Mocht de inhoud van de correspondentie van dien aard zijn dat een langere reactietijd noodzakelijk is, zal dit met de betrokkenen worden gecommuniceerd.
- Wanneer er bij de opdrachtgever onduidelijkheid bestaat over een bepaling uit de algemene voorwaarden dient de opdrachtgever bij voorkeur schriftelijk om duidelijkheid te vragen bij de gebruiker. Indien dit niet binnen 10 dagen na verstrekking van de algemene voorwaarden gebeurt, gaat de gebruiker ervan uit dat de algemene voorwaarden duidelijk zijn voor de opdrachtgever en/of diens wettelijke vertegenwoordiger.
- De opdrachtgever ontvangt een afschrift van de termijnen en voorwaarden van inschrijving voor eigen administratie.
- Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen dan alsnog in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
- Er wordt geen één op één begeleiding geboden. Mocht een deelnemer dit nodig hebben dan wordt er samen met de deelnemer en vertegenwoordiger gekeken naar een andere passende plek welke binnen een tijdsbestek van 2 maand gerealiseerd moet zijn. Indien dit niet het geval is heeft gebruiker het recht om de overeenkomst te beëindigen.
- Dagbesteding Helehoop is een zelfstandige, onafhankelijke en particuliere onderneming. De opdrachtgever dient duidelijk aan te geven vanuit welke financiering de dagbesteding geleverd moet worden.
- Bij een maximum van 8 deelnemers zit het dagdeel vol.
Artikel 3. Offertes en aanbiedingen
- Alle offertes en aanbiedingen die betrekking hebben op de diensten van gebruiker zijn vrijblijvend.
- De door gebruiker gemaakte offerte is geldig voor een periode van drie maanden, tenzij anders is aangegeven.
- Gebruiker is slechts gebonden aan zijn offertes, indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd.
- Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien men redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbieding dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
- De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis-, verblijf- verzend- en administratiekosten, tenzij anders is aangegeven.
- Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
- Offertes en/of aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
- Indien en voor zover de overeenkomst geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op dagbesteding, die is toegekend op grond van een indicatiebesluit, wordt de overeenkomst ten aanzien van dergelijke dagbesteding aangegaan voor de looptijd van dat besluit. Onverlet de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer c.q. de vertegenwoordiger voor het bewaken van de looptijd van het indicatiebesluit, treedt gebruiker in overleg met de deelnemer c.q. de vertegenwoordiger omtrent een eventuele voortzetting en van de tijdige aanvraag van een nieuw indicatiebesluit. Bij gebreke van een dergelijk overleg wordt de dagbesteding, die na het verlopen van het indicatiebesluit wordt gecontinueerd, geacht in opdracht van de deelnemer c.q. de vertegenwoordiger te zijn.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
- Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
- Personeel van Helehoop voert geen voorbehouden handelingen uit. Deelnemer behandelt medewerkers, vrijwilligers, stagiaires en andere deelnemers met respect.
- De deelnemer is aanwezig op de afgesproken dagdelen die zijn vastgelegd in het contract.
- Afwezigheid moet uiterlijk 24 uur van tevoren gemeld worden indien deze afwezigheid in minder dan 24 uur gemeld wordt zal de dagbesteding de uren wel in rekening brengen.
- De opdrachtgever zorgt er voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien dit niet het geval is heeft de gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
- Dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van de overeenkomst tussen gebruiker en deelnemer.
- Een overeenkomst tot het verlenen van dienstverlening wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening.
- Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gebruiker is uitgegaan van de door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
- Tenzij anders aangegeven maken deze algemene voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de overeenkomst.
- De gebruiker behoudt zich het recht voor opdrachtgevers in bijzondere omstandigheden te weigeren, schorsen en/of te verwijderen. Dit geldt voor opdrachtgevers die frauduleuze handelingen plegen of zich niet gedragen volgens de sociale norm en zich agressief of gewelddadig gedrag aanmeten in communicatie, zowel telefonisch als digitaal, in persona of t.a.v. accommodatie of andermans bezittingen.
Artikel 5. Wijzigingen van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
- Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijzigingen of aanvullingen van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
- Indien de wijzigingen of aanvullingen op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties hebben, zal gebruiker de opdrachtgever hierover van tevoren over inlichten, mits deze het gevolg zijn van omstandigheden die gebruiker kunnen worden toegerekend.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd en/of aangevuld kan dit invloed hebben op het tijdstip van voltooiing van de werkzaamheden binnen de overeenkomst.
Artikel 6. Cliëntendossier
- De afspraken over de uitwerking van de dienstverlening wordt vastgesteld samen met de deelnemer en/of de vertegenwoordiger. Er worden doelen opgesteld die elk half jaar worden geëvalueerd of, indien gewenst, vaker.
- Het cliëntendossier bevat de gegevens van de deelnemer en hierin wordt een rapportage bijgehouden. De gegevens van de deelnemer worden verkregen bij aanmelding. Iedere deelnemer ontvangt bij aanmelding een intake-pakket.
- De rapportage kan indien gewenst door de cliënt of diens vertegenwoordiger ten alle tijde worden ingezien.
Artikel 7. Contractduur
- Minimale afname voor dagbesteding is 1 dagdeel (3 uur) per week.
- De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
- Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 8. Tarieven
- Dagdeeltarief begeleiding groep via PGB WLZ is €74,40. Minimale afname voor dagbesteding is 1 dagdeel (3 uur) per week.
- Gebruiker hanteert voor deelnemers via WMO de tarieven voor dagbesteding welke door de gemeente Apeldoorn jaarlijks beschikbaar worden gesteld.
- Gebruiker is niettemin gerechtigd tot verhoging van het honorarium of tarief. Gebruiker mag prijsstijgingen doorberekenen, indien gebruiker kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering zich significante prijsstijgingen hebben voorgedaan.
- Het honorarium wordt jaarlijks aangepast op basis van de wijzigingen van het maanprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex.
- Gebruiker zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief schriftelijk of mondeling kenbaar maken.
- Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan vermelden.
- Indien opdrachtgever de door gebruiker kenbaar gemaakte verhoging van het honorarium en tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd binnen zeven werkdagen na de bedoelde kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen met ingang van de in de kennisgeving van gebruiker genoemde datum waarop de honorarium- en of tariefwijziging in werking zou treden.
Artikel 9. Betaling en incassokosten
- Betaling gaat middels een maandelijkse factuur. De factuur zal voor de deelnemers die dagbesteding krijgen vanuit de WMO worden toegezonden naar de hoofdaanbieder voor dagbesteding van het betreffende woongebied in de gemeente Apeldoorn. Voor deelnemers die dagbesteding ontvangen vanuit een PGB zal de factuur naar diens PGB vertegenwoordiger worden gestuurd, welke de betalingen verder afhandelt met de SVB.
- Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, op de door gebruiker aan te geven wijze en in de valuta waarin is gedeclareerd.
- Indien gebruiker als gevolg van ontstentenis of belet zoals ziekte, niet in staat is tot uitvoering van de overeenkomst, heeft gebruiker gedurende de eerste drie maanden van zijn ontstentenis of belet onverminderd recht op de vergoeding zoals hierboven bedoeld is. Na drie maanden vervalt voor de gebruiker het recht op aanspraak van het gestelde honorarium.
- Bezwaren omtrent de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
- Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd. Het rentepercentage is wettelijk bepaald.
- De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment van onder Artikel 9. Lid 2 genoemde termijn van het volledige verschuldigde bedrag.
- Bij het bepalen van de hoogte van het rentepercentage wordt onderscheid gemaakt tussen consumententransacties en handelstransacties.
- Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering op de kosten, vervolgens in mindering op de opengevallen rente en tenslotte in mindering op de hoofdsom en de oplopende rente. Gebruiker kan, zonder daarvoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Indien opdrachtgever in gebreke of in verzuim is met de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever. In ieder geval is de opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassotarieven worden gerekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd.
- Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke noodzakelijk waren; komen deze voor vergoeding in aanmerking en worden aan opdrachtgever in rekening gebracht.
- Indien de opdrachtgever recht heeft op restitutie dan zal de gebruiker hier binnen dertig dagen aan voldoen.
- De gemaakte gerechtelijke- en executiekosten komen eveneens voor rekening van de opdrachtgever.
- De opdrachtgever is eveneens rente verschuldigd over de verschuldigde incassokosten.
- Indien van toepassing betaalt de gebruiker binnen dertig dagen de opdrachtgever terug.
- De opdrachtgever kan indien nodig een betalingsregeling treffen met de gebruiker, dit gaat in overleg met de administratie van de gebruiker. In een persoonlijk gesprek leggen gebruiker en opdrachtgever alle afspraken over de betalingsregeling schriftelijk vast.
Artikel 10. Ziekte-, verlof- en vakantiedagen
- Te leveren diensten dienen zo spoedig mogelijk geannuleerd te worden. De deelnemer dient een verlofdag of vakantie zo ver mogelijk van tevoren door te geven, doch minimaal 7 dagen voor het overeengekomen aanvangstijdstip van de uitvoering van de werkzaamheden door deelnemer.
- Bij verzuim, ongeacht de reden, worden de te leveren diensten volledig in rekening gebracht vanaf de 1e dag van het verzuim tot en met het verstrijken van de daaropvolgende kalendermaand.
Artikel 11. Overmacht
- Onder overmacht wordt in deze voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uit oefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
- Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
- Indien de gebruiker zich beroept op overmacht (ziekte) om de overeenkomst na te leven, zal de gebruiker proberen vervanging te regelen om de overeenkomst volgens afspraak door te laten gaan. Mocht er geen geschikte vervanger gevonden zijn, dan treedt Artikel 8. Lid 4 in werking.
- Gebruiker kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is iedere partij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichtingen tot vergoeding van schade aan de andere partij.
- Voor zover gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen, of deze zal nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om de reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
- Gebruiker heeft het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verbintenis had moeten nakomen.
- Bij het overlijden van de opdrachtgever (als privépersoon) eindigt de overeenkomst onmiddellijk met de bijbehorende voorwaarden en vervalt de resterende betalingsverplichting. Als de opdrachtgever een organisatie vertegenwoordigt zal de overeenkomst van kracht blijven met de bij wederzijdse verplichting conform overeenkomst.
Artikel 12. Opschorting, ontbinding en opzegging
- Partijen kunnen beide deze overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van 1 maand. Gaat (een der) partijen daartoe over, dan is de deelnemer alsnog gehouden tot betaling van de declaraties ter zake van de tot dan toe verrichte, geplande en nog gedurende de opzegtermijn te verrichten werkzaamheden. Tenzij dringende, aan gebruiker onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
- Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
- Na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de overeenkomst door de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal worden nagekomen, is de opschorting slechts toegestaan voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
- Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze uitblijft of onvoldoende is. Zodra er zekerheid is gesteld, vervalt de bevoegdheid tot opschorting, tenzij deze voldoening daarvoor onredelijk is vertraagd.
- Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van de verplichting opgeschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
- Gebruiker behoudt steeds het recht om schadevergoeding te vorderen.
- Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden.
- Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft de gebruiker recht op vergoeding van de diensten gevolgd door haar geleden schade, waaronder in ieder geval een vergoeding vanwege de dien ten gevolge gederfde winst, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsnog gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden.
Artikel 13. Geheimhouding en privacy
- Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.
- De persoons- en zorggegevens van de deelnemer worden beheerd conform een door gebruiker vastgesteld privacyreglement, dat voldoet aan wettelijke vereisten. Voor zover noodzakelijk geeft deelnemer hierbij uitdrukkelijk en ondubbelzinnig toestemming tot verwerking van de bedoelde gegevens.
- Ter uitvoering van de zorg- en dienstverlening registreert de zorgaanbieder (persoons) gegevens van de deelnemer en wordt een dossier aangelegd. Het zorgplan maakt onderdeel uit van dit dossier.
- Voor dossiervorming en het verstrekken van persoonsgegevens hanteert gebruiker de regels zoals omschreven in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
- Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijke dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
- De gebruiker zal de contactgegevens van de opdrachtgever gebruiken voor een goede dienstverlening t.a.v. van de gevraagde diensten en om u te blijven informeren. Indien u bezwaar hebt tegen dit gebruik van uw gegevens, dan kunt u dit schriftelijk aan ons laten weten.
- Aan derden worden geen inlichtingen over deelnemer verstrekt, tenzij dit geschiedt met toestemming van deelnemer zelf of zijn/ haar wettelijk vertegenwoordiger, dan wel indien gebruiker daartoe op grond van de wet gehouden is. Onder ‘derden’ worden in dit verband niet verstaan personen die door gebruiker rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst en de verstrekking noodzakelijk is in het kader van de te verrichten werkzaamheden.
- De boeken, bescheiden en andere gegevensdragers waarin de administratie is opgenomen, moeten gedurende zeven jaar worden bewaard. Aandachtspunt daarbij is dat moet worden beoordeeld of persoonsgegevens nodig zijn voor die administratie.
Artikel 14. Intellectueel eigendom
- Onverminderd het overigens in deze voorwaarden bepaalde behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
- Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegekomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
- Alle door gebruik verstrekte stukken, zoals adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, rapporten, overeenkomsten, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden vermenigvuldigd, openbaargemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
Artikel 15. Aansprakelijkheid
- De deelnemer is verplicht in het bezit te zijn van een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.
- Gebruiker heeft een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
- Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepalingen zijn vastgelegd.
- Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat gebruiker is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuist en/of onvolledige gegevens.
- De aansprakelijkheid van gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval, dit met een maximum tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Door gebruiker gegeven adviezen worden naar beste inzicht en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap verstrekt. De opdrachtgever is jegens gebruiker echter op geen enkele wijze aansprakelijk voor de wijze waarop de adviezen worden uitgevoerd en de schade, die daarvan het mogelijke gevolg is.
- In afwijking van het onder Artikel 9. Lid 3 is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde declaratiegedeelte.
- Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- De redelijk kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
- De redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan gebruiker toegerekend kan worden;
- De redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking en van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
- Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
- De in dit Artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of zijn leidinggevende ondergeschikten.
- De redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking en van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
Artikel 16. Vrijwaarding
- Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op de opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van door opdrachtgever aan te wijzen derden wordt gebracht.
- De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan gebruiker toerekenbaar is. Indien gebruiker uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de opdrachtgever gehouden gebruiker zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
- Mocht opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is gebruiker, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van gebruiker en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de opdrachtgever.
Artikel 17. Geschillen
- Voor geschillen en klachten is de opdrachtgever in eerste instantie aangewezen op de klachten- procedure van gebruiker. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. Dit dient zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het geconstateerde te bevatten, zodat gebruiker is staat is adequaat te reageren.
- Indien een klacht gegrond is verklaard, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
- Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van Artikel 15. Aansprakelijkheid.
- Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
- Klachten zullen niet via social media naar buiten worden gebracht.
Artikel 18. Toepasselijk recht
- Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met gebruiker.
- Op elke overeenkomst tussen gebruiken en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
- Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot een uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Gebruiker zal voor dat doel de door haar gehanteerde klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de deelnemer c.q. de vertegenwoordiger brengen. Gebruiker is aangesloten bij de klachtenregeling van klachtenportaal zorg.